Creative Commons

(oprindeligt postet d. 12/6 – 2006)

– er for fedt!
Lawrence Lessig er manden, der lagde ansigt til, da Creative Commons-systemet i denne weekend blev introduceret i Danmark, og som på yderst tiltalende måde beskrev systemet i Deadline forleden dag – en veltalende fyr med en interessant mission.
Det er det her: http://www.creativecommons.org

CC er, efter denne skriver-ka’ls mening, et supergodt eksempel på en tids- og omstændigheds-svarende måde at forholde sig til rettigheder på: Inspireret af internettet og Open Source/GNU GPL (GNU = “Gnu’s Not Unix”, et open source styresystem, GPL = General Public License), og af det faktum at kunstnere og andre kreative ALTID har ladet sig inspirere af hinanden og citeret hinanden til fælles gavn, giver CC et bud på at styre inspirations-flowet, så det virker rimeligt og ikke ender med et af de to ekstremer – som er enten Disney/Michael Jackson-agtig flueknepper-juristeri over for enhver hårdt-trukken lighed med rettigheds-beskyttet materiale, eller i den modsatte ende af skalaen, pirat-anarki, hvor alt og alle udnyttes uden at få noget ud af det.
Lessig selv gav udtryk for holdningen på denne måde (cirka, formuleringen er min egen): Det handler om at give mulighed for, at nogen f.eks. kan bruge en Lionel Richie-sang i en kunst-video, uden at skulle betale millioner af dollars (bogstaveligt talt!) i licens, fordi denne brug på ingen måde formindsker salget af den pågældende sang, snarere i virkeligheden det modsatte.
Altså at åbne for citater, så længe disse ikke vil indvirke negativt på det oprindelige værks værdi for dets skaber, og dermed give næring til ny kreativitet i denne, vores digitale tidsalder og verden, i stedet for at smække døre og porte i for næsen af de skabende.

Derudover handler det også om, at de, der har mulighed for at forfølge copyright-sager i millionklassen, det er de store koncerner (Disney, Sony, Microsoft et al), og det er derfor dem, der så at sige sidder på den kreative kapital – men det er bare sjældent (eller aldrig) de store corporations, der skaber det virkeligt interessante nye. Se bare på Skype eller IO Interactive, for at nævne et par lokale eksempler (der nu er mega-corporate, men startede nede blandt græsrødder og selvkørende nørder).

Måske vi, der arbejder med produkter, også kunne have noget godt ud af at anskue vores egen situation på en ny måde? Det er jo et faktum, at risikoen for kopiering ligger langt fremme i mange designeres bevidsthed, og den frie bevægelighed (af alting) i en globaliseret verden gør det ikke nemmere at overskue. Bare en tanke…

Hvorom alting er: Godt gået, CC!

Jesper W.
– nu med knæbukser

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: