Nu siger du godt nok ISO…

(oprindeligt postet d. 4/10 – 2006)

Bloggeren her var i dag til stede under (noget af) DDC’s DESIGN:bar – et koncept der fremlægges som af netværkskarakter, men blot er et foredrag lige som alle andre. Denne dags foredrag afholdtes primært af Claus Gramstrup fra Gramstrup Design og handlede om Design:ISO certificeringen.

Her følger min udlægning, dels af arrangementet, dels dens emne…

Arrangementet først: – DESIGN:bar er skabt af de fagligt engagerede folk bag LinkUP (se også vores link-departement) som et initiativ til networking blandt designere. En fremragende og tiltrængt ide, som DDC siden har overtaget og fjernet alt netværks-orientering fra, desværre.

Jeg er ked af at måtte pege på, at DDC ikke helt tager arrangementet alvorligt; det fandt sted i centrets cafe, mens besøgende sværmede om os, og et andet arrangement på etagen ovenover fyldte vores ører med summen af stemmer – uformelt, vil man måske sige, men det underminerede den lavmælte Claus Gramstrup noget.

Emnet var som nævnt DESIGN:ISO – ISO er et internationalt system til certificering af standardiserede processer og findes inden for mange fagområder, og nu altså også design. Det er DDC, i samarbejde med bl.a. Danske Designere og Erhvervs- og Boligstyrelsen, der har stået for at få systemet implementeret i den danske designbranche, hvor indtil videre 8-9 virksomheder har opnået certifikat, og lige så mange arbejder på det.
Formålet med denne øvelse kan man læse om på DDC’s website – kort sagt handler det om at kunne dokumentere, at man kan levere varen.

Gramstrup er tydeligvis meget tilfreds med at have opnået ISO-certificering, det har stor betydning for virksomhedens bundlinie – alt tyder faktisk på, at det fungerer efter hensigten.

Der er bare et aberdabei: – systemet henvender sig til virksomheder med ledelse, ansatte, leverandører osv., og ikke mindst med overskud til at afsætte omkring 300 timer over et år til implementering af retningslinierne i en ifølge Gramstrup ganske omfattende manual.
Det forekommer mig, at andelen af danske designvirksomheder, der befinder sig i dén kategori, er til at overskue – ifølge Vækstfonden er der kun 15 designvirksomheder i Danmark med mere end 20 ansatte, og omkring 80% er enkeltmandsvirksomheder.

Drivkraften bag DESIGN:ISO, set fra DDC et al’s hjørne, er at professionalisere designbranchen, og det er der helt sikkert brug for – men talemåden “..at skyde gråspurve med exocetmissiler…” ligger lige på tungen.
Ruten fra enkeltmandsvirksomheder, der kæmper en tilsyneladende ulige kamp for overhovedet at have et eksistensgrundlag, til den omfattende proces det er at blive ISO-certificeret, kan kun kaldes et mega-kvantespring, og et, som disse ca 80% af danske, professionelle designere ikke på nogen måde kan forventes at engagere sig i.
Vi arbejder sgu for at få salt til et æg, og gevinsten ved at gennemgå sådan et hestearbejde (og det er det, hvis man er alene om det) er rent hypotetisk.

Vi, der lever vores professionelle liv i branchen design, bør respektere vores officielle organers vilje til at løfte os op i højere, kommercielle luftlag – men vi må også insistere på, at de tiltag, der gøres, har en rimelig relation til vores hverdag. De små firmaer er ikke bare branchens vækstlag, det er også dens flertal, og derfor bør deres forhold tages seriøst i betragtning.

Det synes jeg ikke, dette tiltag gør, og kan kun håbe, at man ikke har forbrugt alt for mange ressourcer på det, al den stund resultatet faktisk henvender sig til virksomheder, der allerede klarer sig fint.
Det er ørkenen, der trænger til vand, ikke oaserne…for nu at metaforisere (jeg har brugt en vand-metafor før, men det bliver den jo ikke ringere af).

MEN! – det er altså også i høj grad vores eget ansvar; jeg har stor lyst til at tage fat på at finde ud af, hvorfor sytten vi, i branchen i almindelighed og vækstlaget i særdeleshed, har så liden en lyst til at udtale os om det at være designer…

Jesper W.
coming at-yah!

Advertisements

En kommentar to “Nu siger du godt nok ISO…”

  1. Ms Rix Says:

    Du har fat i en vigtig point. Hvordan kan det være, at der ikke iværksættes nogle initiativer til den del af branchen (nærmere bestemt 91%), hvor man er 1 til 2 ansatte? Det er jo der, at volumen i branchen befinder sige – og den del af branchen som virkelig har brug for redskaber. Men at bruge 300 timer på at få styr på processerne er jo fuldstændig urealitisk – og måske er det slet ikke det redskab, som der er mest brug for…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: