“Content is King” vs. gratisaviser

I forbindelse med de netop overståede “New Media Days” (som jeg desværre ikke deltog i, men har læst om både her og hisset) blev der talt om dette begreb for fremtidens – endda i nogen grad nutidens – medier, at det er Indholdet, der er Konge.
Vi er, som brugere, ligeglade med hvem der er afsender, i hvilket medie, der afsendes, og hvor pænt det ser ud – vi interesserer os for at få det indhold, vi vil have og/eller har brug for.
Udtrykket er vist oprindeligt ment som en art succes-kriterium for internet-sites, men breder sig, fordi formidling i allerhøjeste gear vælter ind over internettet – man kan ikke regne med at kunne formidle noget som helst, hvis man ikke også bruger www.

I Danmark har vi aviskrig, siges det. Denne krigs sagesløse ofre er, hvert fald tilsyneladende, de stakler, der skal rydde op på gaderne efter 7 (syv!) gratis publikationer om dagen – men det er en anden diskussion.
Jeg nævner det, fordi særligt Politikens reaktion minder om “Content is King”-tænkning: Fordi alle og enhver kan få nyheder serveret gratis flere gange om dagen (det kan være endog særdeles vanskeligt at slippe for, faktisk), vil Pol ikke konkurrere på dét marked, men vælger i stedet en anden type indhold, nemlig dybde, baggrund og debat. Siger de. og det lyder jo godt nok, og som snedig hvad-er-vores-eksistensberettigelse-strategi.

Men nu de hersens nyheder – prøv lige engang, bare en enkelt dag, at bladre et udvalg af gratis-aviserne igennem, lyt til et par radioaviser (på forskellige kanaler) og tjek et par online-nyhedstjenester af den generelle slags.
Er det bare mig, eller formidler alle disse uoverskueligt mange medier de samme fem nyheder dagen igennem? – mange endda med præcis den samme ordlyd?

Fair nok, hvis du kan pege på, at jeg tager fejl – men hvis jeg skulle være kommet for skade at have ret (stranger things have happened, like that horse becoming pope…), så er Indhold ikke Kongen.
Hvis det forholder sig sådan, så er det – i hvert fald på dette område – meget vigtigere at sige, man formidler nyheder, og drive et nyhedsmedie, end det er at tilbyde reelt nyheds-indhold , nu også med journalistisk arbejde bag.
Ellers kunne det nemlig ikke betale sig at drive alle disse gratis aviser, og enhver avis-business-koncern ville holde sig langt væk.

Hvis jeg har ret, så er Formen, ikke Indholdet, konge, og det er ikke så godt.
Jeg burde synes det er fint; mit job bliver nemmere af, at jeg, som det enormt kreative menneske jeg er, ikke behøver at stå til ansvar for, hvorfor jeg skaber som jeg gør, men bare kan slå ud med armen og sige “fordi!”, og skride ud ad døren i en sky af kunstnerisk alfestøv.

Alligevel kan jeg ikke rigtigt støtte princippet, for jeg synes, vi bliver for nemme at tage røven på, hvis det er indpakningen, det pålydende budskab, vi falder for.

Men det bliver supernemt at købe julegaver – jeg skal bare have noget rigtig lækkert papir, eller nogle gaveæsker måske…jeg tænker noget i guld…

Mere om begreber, og hvad de – måske – betyder, følger i senere afsnit, har jeg på fornemmelsen…

Jesper W.
– will the real king please stand up!?

En kommentar to ““Content is King” vs. gratisaviser”

  1. Trine-Maria Says:

    Formatet var temmelig mystisk – som tilhørere havde vi jo ikke ret mange muligheder for at ytre os men generelt er det jo noget vrøvl at stille det op som en kamp mellem indholdsleverandører, distribution, hardware aggregering og brugere, sådan som de gjorde på New Media Days.

    Den der sagde det bedst var min kollega Thomas Madsen-Mygdal, som forklarede at det jo for pokker er et øko-system (hans rolle var at forsvare brugerne som konge).

    Netop fordi de samme historier kører i ring, er jeg stort set holdt op med at bruge aviser – bortset fra Weekendavisen (det er ikke nyheder, men det er baggrund, man ikke lige HAR læst i Urban). Og så skal jeg skynde mig at sige, at her i 2300 hvor jeg bor har vi ikke set skyggen af en gratisavis, så jeg kan ikke vurdere om de er gode, bedre eller ligegyldige.

    Hvis der virkelig sker noget vigtigt (som i noget vi REELT behøver bekymre os om i stedet for alle de pseudo-bekymringer vi præsenteres for i nyhedsstrømmen), så er der nok nogen, der blogger det 🙂

    Hvis nogen tror, at indhold er kongen – skal de nok til at holde lidt øje med pøblen udenfor slottet. De er nemlig i færd med at starte deres egne medier og fortælle deres egne historier – og hvis jeg var designer med 1-5 ansatte ville jeg jo nok hellere bruge 10 minutter herinde – end 10 minutter på Berlingskes erhvervssektion 🙂

Skriv et svar

