Buzzword-varsel: Oplevelses-alt-muligt

Jeg kan jo starte med at sige, at når jeg gør indvendinger mod Buzzwords, så er det ikke fordi jeg er modstander af nye begreber – det er fordi selve den type brug, der gør et begreb til Buzz udvander det. De ord, der ender som buzz er nye (eller i det mindste sammensat på en ny måde eller nye i sammenhængen) og det tillader at man fylder i dem, hvad man har lyst – og så kommer der som regel kun lidt kanel i, og masser af skidt, desværre.

I går var der endnu et event jeg ikke var med til (man vil have bemærket at det som regel ikke afholder mig fra at mene noget ;)), nemlig Zeitgeist 06. Begivenheden var arrangeret af WoCo og Horesta, så man kan måske gætte, at den handler om Tidsånden i København, og måske især hvor denne ånd skal bevæge sig hen, hvis der stadig skal være business for aktører under de to organisationer.
Kort sagt: Hvordan skal København brandes?

Sammendraget af ZG 06 i dagens Politiken fokuserer på, at det handler om oplevelse, og at man konkluderer at København skal ud i noget Oplevelsesbranding.
For det første: Duh! – selvfølgelig oplever folk der kommer til Kbh, vi oplever da alle sammen altid.
Det er med andre ord, og efter min subjektive mening, hult og intetsigende at tale om Kbh som oplevelsesby, eller i det hele taget at tale om Oplevelsesdesign, hvis man ikke samtidig taler om kontekst og intention.
For eksempel beskrives David McQuillen fra Credit Suisse som “chef for oplevelsesdesign” – men han er Vice President of Customer Experience, altså Kundeoplevelse, en lille men væsentlig distinktion: “Ahaaah, altså kundens oplevelse!” – det kan vi forholde os til, fordi vi ved hvad det vil sige at være kunde (det gjorde Credit Suisse’s ledelse så til gengæld overhovedet ikke, før David gennemførte sit fantastiske Immersion-program, men det er en anden historie).

For det andet: Branding – endnu et begreb vi ikke helt har greb om. Vi tror, vi ved hvad branding er, men lad os lige huske, at ordet også betyder brændemærkning. Et brændemærke viser hvor man hører til, det er ret ubehageligt og ikke sådan at slippe af med…
Men lad os bare sige, at det er godt at have et Brand – kan man så brande København (eller en opvaskemaskine, for den sags skyld) på Oplevelse?

Det kan man helt sikkert godt.
Men det er helt vildt vigtigt, at man gør sig kontekst og intention klart – ellers risikerer man i bedste fald at skyde ud i luften, i værste fald i foden.
Som sagt oplever man altid, nogle oplevelser er fede, andre er lidt mere øfferen, men oplevet bliver der. Lad os derfor – bare for en god ordens skyld – understrege, at det vi mener er Gode Oplevelser, ik’?
Det er så nu, vi bevæger os ud, hvor grunden allerede sættes i blidt gyngende bevægelse.
Det gør den, fordi vi netop taler om Oplevelse – man kan ikke kommunikere sig til en oplevelse, faktisk har vi (d.v.s. folk, der beskæftiger sig med at forske i den slags – dér er jeg kun med på en kigger) yderst ringe greb om, hvordan vi oplever.
Ikke desto mindre véd vi, at vi oplever, og vi véd, at det betyder enormt meget for os hvad vi oplever.

Man kan ikke overtale nogen til at have en god oplevelse.

Min by…

Ønsker man at designe eller brande på oplevelse, så må man bloody well hellere være ærlig og ægte, for “opleveren” er ikke sådan at rende om hjørner med.
I virkeligheden er vi jo blevet lokket med gode oplevelser længe, og vi kender det godt: ” – det så sgudda meget federe ud i brochuren!”.
Det betyder ikke, at alle oplevelser partout skal handle om feng shui, wellness og åndelig dybde, man skal bare ikke påstå ting, man ikke kan stå 100% inde for – den bedste måde at give andre en god oplevelse på, er ved selv at have det godt med det, man formidler, hvad det så er.

Med hensyn til København: Det er ikke WoCo eller Horesta, der skal tage imod gæster og turister, det er københavnerne – det vil også sige dem, der arbejder for disse entiteter, men også alle os andre.
Hvis vi gerne vil give vores gæster en God Oplevelse her i København, så skal der ikke først og fremmest brandes udadtil. Det, der vil virke i både længde, bredde og dybde, er at vi, der bor og arbejder i byen (uanset om det er i turisteriet eller ej) elsker den, er stolte af den, bruger den, har det godt i den og med glæde viser den frem, når vi får besøg.
Dét billede kan vi så fortælle udad – og da vil billedet være sandt, og ikke bare et brand.

Jesper W.
it’s what i do

Advertisements

En kommentar to “Buzzword-varsel: Oplevelses-alt-muligt”

  1. Fælles-egotrippere? « I mit ansigt… Says:

    […] slemt nok, men kan administreres så det er et vækstværktøj (mere herom andetsteds og senere, og tidligere), men på det personlige plan må det næsten gå galt når man bruger den slags […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: