Skiltning eller tænkning?

For et par dage siden så jeg et ret interessant indslag i noget nyhedsudsendelse, der omtalte et mega-trafikeret kryds i Holland et sted, hvor man havde bortfjernet al skiltning og lysregulering – og erstattet krydset med en lille rundkørsel. I midten stod en flok fontæner, som steg og faldt i takt med trafikmængden.
(Jeg kan ikke huske byens navn, eller hvilken nyhedsudsendelse, så hvis du kan så sig endelig frem)
Satsningen på ikke-regulering – og dermed brugernes egen regulering – havde betydet, at dette kaotiske og notorisk farlige kryds havde været totalt fri for ulykker siden, og trafikprop-ning var en saga blot.

saigontrain-01.jpg

Saigon, ikke Holland – her har de skilte, de kigger bare ikke på dem, men på hinanden. Trafikregulering på Viet: Øjenkontakt

Skiltning forholder sig til trafik som en teknisk aktivitet, mens ikke-skiltning forholder sig til de mennesker, der udøver aktiviteten, og i dette tilfælde valgte man altså at tro på, at de mennesker, til sammen, ville forhandle sig frem og bruge deres opmærksomhed og hensyn, og nå et bedre resultat end topstyring kunne.
Ifølge trafikanter i krydset er man, til al overflod, også gladere, når man kører igennem på u-skiltet facon, end man havde været før, hvor alle forsøgte at gennemtvinge deres skilte-underbyggede ret over for alle andre.
Nu – sagdes det – signalerer man, vinker, hilser og smiler, og opnår i fællesskab det resultat, at alle kommer nogenlunde gnidningsløst igennem, og forureningen er endda mindre fordi man ikke stopper op og holder i tomgang.

Smukt.

Selvfølgelig virker det ikke altid, men alligevel, mennesker kan altså ofte mere, end man giver dem credits for.

Når vi, den danske design-branche, lige om lidt går i selvsving over alle mulige brugerdrevne teknikker og begreber, så håber jeg, vi udviser forståelse for det, denne trafikale saga er et udtryk for – og jeg agter også at gøre mit til, at vi gør:
Vi skaber først og fremmest til mennesker, ikke kunder, ikke forbrugere, ikke brugere, og mennesket bør altid komme før produktet, og også før den teknik vi anvender til at skabe det.
Her er begreber, der starter med “bruger-” ikke noget alibi, ligsom det ikke er en garanti for, at man gør det rette, eller fritagelse for at tænke selv, som designer, og tage beslutninger – som altså kan vise sig at være forkerte.

Den lille historie er i øvrigt også interessant, hvis man sætter den op mod nogle lidt større linier – måske lidt mere politisk og samfunds-agtigt, men det har vi vel også lov til?
– Danmark, og vesten i det hele taget, er inde i en uheldig udvikling, hvor en stadig større regulering af borger-adfærd skaber billedet af, at folk er for dumme til at tænke sig om og for egoistiske til at vise hinanden respekt.
Paradoksalt nok gør indskrænkningen af almen plads til store armsving os mere rethaveriske, og vi drives af en overudviklet sans for at stampe i jorden og kræve vores ret, til at træde på vores medmenneskers rettigheder.

Måske er det ikke kun i hollandske trafik-knudepunkter, vi ku’ trænge til at vinke og smile til hinanden lidt mere…?

Jaja, anarchy in the DK og alt sådan noget, og med sikkerhedsnåle – det er nu ikke det jeg mener, faktisk ligner den anarkiske styreform den over-regulerede, i og med borgerne fokuserer på deres egen ret til absolut frihed, snarere end det faktum, at enhvert andet samfundsmedlem pr. definition må have præcis den samme frihed som Ego. Tænk lige over det.

Jeg tror bare, jeg lader billedet af relativt tilfredse, vinkende, ikke-smog-kvalte, ikke-trafikdræbte hollandske bilister stå et øjeblik…

Jesper W.
Menneske først, designer siden

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: