Magasin-snak

“Su-uuhk”, har længe været min reaktion over for designmagasiner, og jeg har også udstødt sukkelyde efter noget, i det segment, der rent faktisk var interessant at bladre i eller ligefrem læse.
Nu sukker jeg måske lidt mindre, der er nemlig dukket to bud på gode magasiner op – et nyt, og et nyrenoveret…

41.gif

Det ene af de to magasiner hedder OM-OS – det er startet af duoen Bransner/Lee.
OM-OS er et blad, hvor kreative – det vil sige fotografer, modefolk, kunsthåndværkere, designere og andet godtfolk – kan vise sig frem for hinanden og alle andre, ved at indsende deres materiale og, forhåbentlig, blive udvalgt til bladets sider.
Det er enkelt og flot, trykt på tykt, uglittet papir – et stykke god, behageligt jordnær kvalitet, der forhåbentlig vil blive bakket op, ikke mindst af os i den kreative branches vækstlag.
Jeg håber også, at den faglige bredde vil fortsætte – lad os sende vores fotos af modeller, renderinger og skitser, så det ikke kun er grafikerne (hvis materiale jo, ret beset, ofte ligger mere til højrebenet i magasin-regi end andre, fysiske former for designarbejde), der skal holde for.
Man er, fortalte man mig ved bladets lille soiré i Råhuset i onsdags, også åben for redaktionelt materiale, så måske vil vi også se artikler og den slags om os og vores arbejde…

Godt initiativ, ladies B & L, masser af knæk og bræk herfra!

dm_generel_top.jpg

Det andet blad, som så dagens lys for første, næh, anden gang i denne uge, er Designmatters (indrømmet, det er et lidt tyndt link – af uransagelige grunde har Designmatters aldrig haft en ordentlig website, hverken i den tidligere eller nuværende inkarnation).
Det “gamle” DM var et blad af designere for designere, sagdes det – jeg synes det var ret kedeligt, selvsmagende og overfladisk, sådan noget “jeg synes, jeg er fed – synes du også, jeg er fed?”-noget, men det var mægtig flot.
Strategien er nu blevet lagt om, så magasinet henvender sig til erhvervslivet – det kan også lyde ret kedeligt, indtil man husker, at den professionelle designer også er en del af erhvervslivet. Faktisk kan der siges ting, som den ikke-kreative del af erhvervene kan forholde sig til, der også er interessant for design-folket, og det ser ud til at være startet ret godt for det næsten-nye Designmatters.

Denne skribent vil følge begge disse blade med interesse, og jeg anbefaler – uden skygge af personlig gevinst derved – at man samler dem op, hvis man skulle få mulighed for det.

Slut herfra, hjem igen!

Jesper W.
just PM

Skriv et svar

