Innovation, design, opfindelse, iværksætteri – ved vi noget som helst?

Her hos PM gør vi meget i at åbne sådan nogle ting, som man henne i Amerika kalder “…a can of worms”.
Det fortsætter vi med.

Eller – der er måske ikke så meget nyt i det, jeg agter at sige noget om lige nu, men jeg tror alligvel lige, jeg vil prøve at få sat noget på spidsen.

Vi er lidt ovre i Buzzword-afdelingen igen – jeg er altså ikke særligt vild med, at der fyres en masse ord af, uden der er nogen særlig enighed om, dels hvad de går og betyder, dels hvordan de indgår i sammenhænge.

De fire ord oppe i titlen er nogle med en betydelig “avoirdupois” (det er til gengæld et lækkert ord, synes jeg – fra fransk (duh!), “at have vægt”, også det oprindelige navn på det vægtsystem, man bruger i US), og vi hører dem en hel del her i den kreative branche, så lad os lige tage et kig på dem…

Innovation: Ordet bygger på “Novo”, som betyder noget med Nyt, Innovation er, ifølge diverse opslagsværker, introduktionen og/eller anvendelsen af noget nyt, ikke tidligere set

Design: Refererer til processen at skabe og udvikle en plan for noget nyt – ordet hæftes så efterfølgende på det, der er skabt gennem brug af D.

Opfindelse: Tilvejebringelse af noget, der har et element af nyhed i sig. Kan enten være helt originalt eller en videreudvikling af tidligere ting.

Iværksætteri: At sætte noget i gang, oftest i forretningsmæssig sammenhæng.
Slut fra Primus Motor’s ordbog…

Man ser, at ordene, med undtagelse af iværksætteri, handler om at gøre noget nyt – iværksætteri er, i denne sammenhæng, at tage initiativ (og risiko) til at sætte dette nye ud i verden.
De bruges, hver for sig og sammen, i flæng om design, designere og det, designere laver, og her er det så, jeg mener, man skal slappe lidt af. Som jeg tidligere har været inde på, så er der mange forskellige slags design, formgivning og sågar kunstnerisk aktivitet, der berører fagområdet Professionelt Kreativ – man behøver ikke smide samtlige sprogets tunge nyt-under-solen-gloser efter os alle sammen, det er meget mere konstruktivt, for samtalen, debatten, og for designbranchen og industrien, at man gør sig klart, hvad det er man vil tale om, og bruger de mest præcise begreber.

Design, for eksempel, kan sikkert altid siges at være innovation også, i og med man som designer forsøger at gøre noget nyt – det kan også siges at være det samme som at opfinde, fordi man ofte tager inspiration fra allerede eksisterende ting og sager. Og så videre.
Man forbinder uden tvivl forskellige ting med de forskellige ord – når jeg siger “opfindelse”, er der sikkert nogle (især de ældre af os…?) der ser en Georg Gearløs-agtig skikkelse, med tænkehat, laboratorium og lille hjælper, mange d’zajnere gider sikkert ikke blive kaldt Opfinder.
Vi vil til gengæld alle sammen gerne kaldes Innovative, ikke mindst fordi det er sådan en populært ord, men spørgsmålet er hvor meget det siger om det, man laver.

Min pointe er ikke, at det ene eller det andet er forkert eller sproglig misbrug, men at vi har for lidt normer for, hvad vi mener med ting vi siger – for lidt fælles grundlag for ordvalg, især da i forhold til hvor larmende en sprogbrug der for det meste finder sted, når vi taler om DESIIIIIIIAAAJJJJNNN!!! – man kan da næsten ikke få armene ned.
Vi har for lidt normer for det, fordi vi taler for lidt om det – der råbes en masse, of flashes en hel del, men egentlige samtaler om emnet savnes svært.
Kom nu, for pokker, er der virkelig ikke flere kreative, der synes deres eget arbejde er interessant nok til, at man vil være med til at sige det, der skal siges og bliver sagt om det!?

– jaja, morfar, siger du, jeg lyder også sur og perfid, ved jeg godt.
Det er jeg ikke (så tit) – jeg kan bare ikke se, hvordan det gavner et stykke design, som er nok så godt tænkt, tegnet og udført, og løser en interessant opgave, at det også skal kaldes innovation og opfindelse, og trækkes med også at skulle repræsentere et stykke vellykket iværksætteri fra et forretningsmæssigt synspunkt.
Det får da bare selv det mest udramatiske stykke kreative arbedje – det er altså rimeligt udramatisk, for os der arbejder sådan til daglig – til at forekomme uoverskueligt.
Særligt da hvis man er en virksomhed, der i forvejen er lidt skræmt over måske at skulle til at samarbejde med sådan nogle kreative no’en – de er jo lidt sære, ved man…

Jeg forlanger ikke, at vi skal ud med skriftlige definitioner, som alle skal overholde. Jeg siger, at så længe vi, der er de kreative professionelle, ikke siger noget, kan alle andre sige hvad de vil.
Der er pænt mange af os, og pænt få, der siger noget reflekteret om det, vi laver – klassisk tilfælde af halen, der logrer med hunden…
– og det gavner os ikke.

Jesper W.
PM-slash-ordbogs-bog-orm

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: