Christiania, byens perle?

Hvis man har læst lidt af mine udgydelser, kender man min relative modvilje, dels mod underskriftsindsamlinger som “blunt instrument” med hvilket man slår hinanden, dels mod at blande mig i emner, der kan gå hen og blive noget værre politik.

Men jeg gør det jo alligevel – både skriver under (af og til) og blander mig (lidt oftere…).

Så dér.

Christiania: Den store diskussion, skal en lilleput-storby, som Kbh jo er, have plads til det skæve (det var ikke ment som en joke – OK, lidt måske) og anderledes, de excentriske sjæle, der bare gøre alt på deres egen måde – eller skal vi have rettet mere ind til højre, så alle Kbh’ere kan få fod under eget IKEA-bord og plads til vækst i friværdien?
Man aner måske, hvor min sympati ligger…

Den debat er, så at sige, “gone the way of the Ungdomshus” – over for den almægtige ejer af de pågældende stykker real estate står man juridisk forsvarsløs. Det er noget med retssikkerhed og som sådan i sin orden – om beslutningerne, der håndhæves på dette grundlag, er specielt snedige, er straks et mere åbent spørgsmål.

Men – der er stadig en stor debat, der skal tages, og det er den, jeg sætter fingre til tastatur her på en højhellig søndag for at give den en chance:
Hvad skal der ske – eller rettere, hvad vil vi tillade, der sker – med det stykke storby-natur, som Christianias voldområder har forvandlet sig selv til i løbet af tre årtier uden indblanding fra Vej & Park?

Her kan du finde info og links…
Og her kan du skrive under, hvis du allerede har besluttet dig

cphchestnut-01.jpg

Det er en fair påstand, at det ikke er noget man bare lige tager stilling til – det er vel en svær problemstilling, er det ikke? Slots- og Ejendomsstyrelsens Udviklingsplan for Christiania alene er på over 100 sider, for pokker!
Jo-eh, der er meget at tage stilling til – og så alligevel: Når jeg, ca. midt i planen og under yderst overfladisk skimning, støder på ordlyden “…selektiv udtynding af træer og krat…” på voldene, så hyler alle alarmer i mit hoved.
Det er noget med at forbedre adgangsforhold og sådan noget, men hør lige her, der er sgu ikke rulletrapper i naturen, den er naturlig – det er derfor, vi kalder den “natur”, ikke?

Jeg kan ikke noksom udtrykke min modvilje mod nogen, selv moderat, frisering af dette, Københavns måske smukkeste, rareste stykke urban natur.
Vi er i gang med, under byfornyelsens og andre bannere, at frisere og fladskure stakkels, lille København sønder og sammen – snart skal man på museum for at se en ganske almindelig guldøl-og-tis-stinkende bums, sovende på en bænk, og selv en skolopender formenes adgang inden for ringvejssystemet, med mindre den ifører sig blå svømmehals-futter og hårnet.

For at vi kan tillade os at påstå, at der er plads til at være leve (og ikke bare være i live) i København, skal der også være plads til rod, pjat, snavs, fliphoveder, excentrikere, freaks og ukrudt – spørg bare ham dér Tor Nørretranders, eller i hvert fald hans mursten “Mærk Verden”: Skønhed bor et sted mellem orden og kaos.
– og ifølge mig: Noget af den bor på Christiania…

Til alle, der ikke har lyst til at støtte Fristaden: Lige præcis dette projekt handler ikke om hashrygende, barfodede, økologiske-huse-byggende hippier, men om den natur, der har fået lov at skabe sig selv under deres skæve vinger – så skriv nu bare under.

Jesper W.
Primus Motor
– og ham der selv mener at værdsætte natur, også selvom jeg ikke færdes i den så tit…

Skriv et svar

