Dem – og os – og dem…

Hunden her var i sidste uge til workshoppen “Struktur & Transparens” hos RIAS A/S – et initiativ skabt af RIAS og Sapa for at bringe de kreative og de producerende tættere på hinanden.
Det var et rigtig godt initiativ, så jeg sætter pølserne til tastaturet for at forsøge at formidle hvorfor jeg synes det – og hvorfor ikke starte med at citere (eller i hvert fald parafrasere, jeg husker ikke så godt) Lone Juric fra RIAS: “der består en slags had-kærlighedsforhold mellem de kreative og de producerende virksomheder – begge parter ved dybest set godt, at de er afhængige af hinanden for deres fremtid, men deres holdning over for hinanden er præget af fordomme…”.
Vores – de kreatives – fordomme går ud på, at de producerende efter overvældende sandsynlighed er for smalsporede og snævertsynede til at fatte vores vision, at de vil gøre alt for, i konservatismens navn, at gennemhulle den, og at de er nærige og blodfattige i forhold til at skyde penge i sand innovation.
De producerende, siges det (jeg er ikke en af dem, så på forhånd undskyld hvis jeg tager, øøh, munden for fuld), mener at vi er uden jordforbindelse og respekt for deres virkelighed, at vi ikke er til at tale med fordi alting er et angreb mod vor hellige, kunsterniske integritet, og at vi skal have et hårrejsende beløb for at tegne tre streger på en Post-It.

Disse ting er, som fordomme har det med at være, meget lidt dækkende, for ikke at sige direkte usande. Jeg mener, der kan sikkert findes eksempler i begge lejre, der passer, men det er næppe reglen.
Hvorfor er det så sådan? – vi var temmelig mange kreative til stede, og en lidt mindre gruppe fra de to producerende virksomheder, og ingen af os havde været til en lignende workshop eller event før, hvor det explicitte mål var at bygge nogle solide, sociale broer mellem kreative og producerende.

Under det udmærkede måltid, der afsluttede seancen, måtte vi konstatere, at vi ikke umiddelbart kunne pege på nogen grunde dertil – derimod var alle rørende enige om, at dagen havde været god, og at vi alle vil have fordel af mere af den slags.

Jeg har tidligere vovet denne flig af min pels, og peger lige lidt hen på det igen: Det er faktisk et fuldgyldigt aspekt af en, skal vi sige, tankefuld innovations- eller kreationsproces, at man tager stilling til et produkts vej gennem tilblivelsen, materialer og alt sådan noget – designeren skal flytte grænser og gøre noget nyt, ellers er det ikke specielt innovativt, men man skal vide i hvert fald nogenlunde hvor grænsen er, for at kunne overskride den på en meningsfuld måde.
Derfor er denne form for kontakt til alle dem med produktive kompetencer (så at sige), og delingen af viden med dem og hinanden, helt utroligt vigtig – og det er også, mener jeg, meget vigtigt, at dette finder sted sådan generelt, og ikke kun når man har et specifikt projekt og så opsøger hinanden.
Da har man nemlig tendens til at finde ud af ting, der måske har lidt for meget med netop dén opgave at gøre – noget af det er selvfølgelig også generelt relevant, men det er mere held end forstand. Vi skal også angribe det fra den anden side, og have en generel kontaktflade til hinanden og en generel idé om, hvad “de andre” går og har gang i.

Jeg er glad for at have været med og have lært disse foregangs-virksomheder at kende, og jeg håber, dette griber om sig, tak skal I have, Sapa og RIAS!

(og det er søreme mig på billedet under pressemeddelelsen, med hovedløs og beskåret – se hvor vi er kreative!)

Skriv et svar

